Att vilja vara där

Innan jag åkte hit till USA visste jag exakt vad jag ville göra när jag kom hem igen; skaffa lägenhet och börja plugga. Nu är jag inte lika säker längre. Nu låter det helt ärligt jävulskt tråkigt. Men samtidigt känner man ett väldigt starkt behov av att få i skolan och allt vad det innebär igen, ironiskt nog.
Men jag har aldrig rest och aldrig haft nån större lust för det heller. Och efter att ha varit här ett tag, fått veta att jag klarar mig utan min familj och att dom fortfarande finns kvar för mig och träffat människor från världens alla hörn osv så har "min lista" på saker jag vill göra bara växt och växt.

Idag har jag kollat på en hemsida som erbjuder hjälp att få jobb och boende i Australien, voluntärarbete hos människor i Thailand elr voluntärarbete med vilda djur i Afrika etc. Och det är exakt vad jag vill göra när jag kommer hem, åka bort igen haha. Jag vill däremot inte stanna ett år som jag gör här, de här grejerna är i kortare perioder, men är också dyrare.

Jag vill till Australien och jobba och bo där i några månader, men jag tror inte jag vill göra det än. Jag tror jag vill bli lite äldre först. Men Thailand och Afrika vill jag åka till nu! Elr när jag kmr hem alltså.

I Thailand kan man åka upp till bergsfolket och antingen bo med en värdfamilj elr i organisationens center med andra voluntärer. Där hjälper man folket med antingen bygg och renovering av närliggande områden, jordbruk, miljöarbete elr hjälpa elever med hemläxa. Plus att man får lära sig laga riktig thailändsk mat :D Man kan jobba på barnhem elr med undervisning också, men jag tyckte bergsfolket lät mest lockande(lovar, jag har inte fått nog av barn, än ;). Man måste göra varje projekt i minst 4 veckor och att åka till bergsfolket(är dyrast såklart haha) kostar 13500/4 veckor + flygbiljett + visum för 500kr. Och då får man som sagt inget betalt där heller, men man gör nytta och fatta vilken upplevelse!

I Afrika (Namibia, Sydafrika, Zambia elr Zimbabwe) kan man få jobba som voluntär på olika djurreservat osv. Grejen är att de olika länderna har olika erbjudanden, så vad väljer man? Namibia där man får jobba på gården "Noahs Ark" och ta hand om övergivna djur? Man kan tydligen få sova med dom :D Hehe, och leka. Det är typ utfodrning, utsläpp och daglig vård man kan få göra. Elr Sydafrika får man jobba med geparder och vildhundar? Okej jag är nog inte jättehype på det.. Jag är nog mest rädd för vildhundar hehe. Inte geparder dock ;) haha. Elr Zambia och jobba på naturreservat och få chansen att delta i projektet "Lion Release", hur häftigt?! Plus lära sig hur det är att driva en safaripark och eventuellt få arrangera en guidad tur för besökare ;) Och sist Zimbabwe där man får hjälpa till med uppfödningen av lejon?! Omg :D Små små lejonbebisar får man ta hand om! Och lära dom allt man kan!

Hm, grejen är ju att alla utom Namibia är inriktade på ett slags djur elr två. Så jag tror att jag helst vill åka till Namibia :) Namibia har ju också kusten som tydligen ska vara skitfin, tvekar inte direkt på det! Namibia kostar 6400kr per vecka, och man måste stanna i minst 2 veckor. Så 12800 plus flygbiljett och visum för 750kr. Och vill man bara vara där i 2 veckor?! Nääääe vet du vad!


Noahs Ark i Namibia :)

Har jag förresten berättat att min familj köper mjölk och ägg på en farm i närheten och att vi får det levererat varje måndagmorgon fram till ytterdörren? Men snart ska vi bara köpa mjölk så för idag fick vi kycklingar xD HAHA, vi har kycklingar i garaget :D Måste ner och titta!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Your NAME broh:
FAME! Remember my name?

E-postadress: (om Endast jag ska få tag på dig)

Blogg:

Kommentar(det är här du har chansen att vara elak, fast det är du inte):

Trackback
RSS 2.0